10 tips til en vellykket Black Friday

 

Black Friday er efterhånden en fast tradition både offline og online. Men hvor stammer dagen fra, og hvordan kan du udnytte den store shoppedag i din webshop? Hvad skal der til for, at du får en bid af den øgede omsætning i år? Det fortæller vi dig meget mere om her.

Hvornår falder Black Friday?

Black Friday falder i år d. 24. november, og dagen er for alvor blevet danskernes shoppefest nr. 1 og markerer samtidig startskuddet for årets julehandel.

Hvor stammer Black Friday fra?

Black Friday er oprindeligt en amerikansk tradition og udgør USAs største shoppedag, som altid falder dagen efter Thanksgiving. Traditionen startede helt tilbage i 1952, og flere amerikanske stater har gjort dagen til en helligdag – blandt andet Californien. I Danmark er Black Friday ikke en helligdag, men danskerne er efterhånden vant til at fejre dagen med rigtig gode tilbud. 

Black Friday i Danmark

De seneste år har traditionen med Black Friday udsalg for alvor bidt sig fast hos de danske forbrugere, og år for år bliver dagen større og større for både de fysiske butikker og for webshops. Allerede omkring midnat bliver den store shoppedag sparket i gang, og flere webshops bliver hvert år lagt ned af de mange besøgende allerede i løbet af de første par timer. Hos Nets så vi i løbet af natten sidste år en stigning på mere end 60 % i forhold til 2015, og fra midnat og resten af dagen, så vi en tredobling i antallet af transaktioner i vores systemer.

Skal du være med på Black Friday?

Black Friday er en stor mulighed for at imponere dine kunder og øge dit salg på meget kort tid. Du skal dog overveje om din webshop og din forretning kan tåle at sætte prisen så langt ned, eller om du kommer til at tabe penge på dagen. Husk at tænke langsigtet - måske kan du få nye kunder i din webshop som kommer igen, måske har du et varelager fra sidste år du kan skyde af eller noget helt tredje.  

10 tips til en vellykket Black Friday i din webshop

  • Påbegynd forberedelserne allerede NU
  • Undervurder ikke kraften af et godt nyhedsbrev til dine eksisterende kunder
  • Vær synlig på sociale medier, også gerne i tiden op til Black Friday
  • Brug AdWords aktivt for at drive trafik til din webshop
  • Tilbyd gode og reelle tilbud (gerne fra kl. 00.00), kunderne gennemskuer hurtigt ”halvgode” tilbud 
  • Gør din webshop klar til ”shoppefest” med billeder og grafik
  • Sørg for at dit varelager er klart
  • Vær sikker på at alt fungerer, som det skal rent teknisk
  • Tilbyd gerne dine kunder fri fragt
  • Overvej at benytte en chatfunktion for at få en mere effektiv kundeservice

Held og lykke med salget!  

Vil du vide mere om, hvad de danske forbrugere køber online? Det kan du læse meget mere om i Dansk E-handel 2017. Downloade vores rapport for 0 kr. i dag. 

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online marketing i Nets (tidligere DIBS Payment Services).

Følg Maria Pedersen på

Kommentarer

Kommentarer (1)