blog_NEH_Consumers_DK_graf_01.png

Det kan være fristende at kigge på nye markeder for at øge omsætningen i din webshop, men har du egentlig fået nok ud af det danske marked? For at optimere din omsætning, er det vigtigt at du forstår forbrugerne på det marked du befinde dig på. Det danske online-marked består af ikke mindre end 89% af de 15-74 årige, og omsætningen i markedet stiger med høj fartHer kommer 3 vigtige fakta, som måske kan hjælpe din omsætning til at stige. 

  1. Danskerne har for alvor taget den mobile e-handel til sig.

Den mobile e-handel har for alvor taget fart. 45% af de danske online-forbrugere har brugt mobilen til at handle med, og 36% har afbrudt et køb, fordi siden ikke var mobiloptimeret. Det er altså vigtigt for forbrugerne at webshoppen er mobiloptimeret.


Den største årsag til at danskerne vælger at handle fra deres mobil er, at det er bekvemt. Du kender det sikkert selv, mobilen er næsten altid lige ved hånden og vi bruger den ofte når vi har lidt ekstra tid som skal slås ihjel. Den største stigning i mobil e-handel ser vi blandt de 55-65 årige, hvor stigningen ligger på hele 10% siden sidste år og er firdoblet siden 2012. De ældre kommer altså mere og mere med, men det er dog stadig de 35-44 årige der handler mest, (næsten 6 ud af 10 i aldersgruppen) så er de blandt din målgruppe, er det særligt relevant at sørge for at din webshop er mobiloptimeret.

 

  1. Online shopping skal være enkelt og tidsbesparende

Den største årsag til at danskerne handler så meget på nettet er, at det er nemt og sparer tid. Tidligere år har den største drivkraft for online shopping været et spørgsmål om at spare penge, men i dag er det helt nede på en 4. plads. Det er altså vigtigt at sørge for, at det er nemt at handle i din webshop, og at forbrugerne har mulighed for at komme hurtigt igennem købet.


Du kan gøre det hurtigere og mere enkelt for dine kunder at komme igennem et køb, ved at tilbyde dem muligheden for at gemme deres informationer, så de ikke skal indtaste disse hver gang de handler i din webshop. De fleste betalingsleverandører tilbyder i dag en gemt kort løsning, både til almindelige webshops og til apps, så muligheden for at implementere en sådan løsning findes allerede. DIBS og Nets kommer også snart med en udvidet løsning, som giver dine kunder mulighed for at gemme deres kortoplysninger på tværs af webshops, som benytter et betalingsvindue fra DIBS, Nets eller Paytrail (Nets gruppen). Løsningen hedder ”Husk mig” og vil blive tilgængelig i mere end 20.000 webshops på tværs af Norden. Læs mere om løsningen her.

 

NEH_Consumers_DK_graf_03.png

 

  1. Forbrugerne afbryder deres køb, hvis webshoppen ikke lever op til deres krav

Næsten 4 ud af 10 danskere har afbrudt et køb på et tidspunkt. Foruden ikke-mobiloptimerede webshops, er utydelige vilkår den største årsag til, at danskerne forlader en webshop – hele 31% svarer dette. Herefter kommer årsager som utilstrækkelig information og omfattende registrering.


Klare vilkår og relevant information om købet og virksomheden, er en nem og hurtig måde at optimere din webshop på. Sørg for at være klar i formuleringen af dine vilkår og vær desuden opmærksom på at dine kunder får alle de informationer de efterspørger. Det er ofte særligt vigtigt at informerer om returnering, betaling, og levering. Kort sagt: Vær kunde i din egen butik og stil de kritiske spørgsmål, du selv ville stille, når du handler online.

 

Vil du vide mere om de danske online-forbrugere?

I vores rapport ’Dansk E-handel 2016’ kan du blandt andet læse mere om den mobile e-handel, forskellen på forbrugsmønstre mellem mænd og kvinder og udenlandshandel. Dansk E-handel er vores 10. skud på stammen af rapporter om den danske e-handel, er baseret på svar fra 2000 danske forbrugere og giver et indblik i deres forbrugsmønstre og præferencer online.  

 

New Call-to-action

Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online Marketing i DIBS Payment Services.

Kommentarer