5 simple SEO råd til nystartede webshops

SEO kan måske virke som en rigtig svær disciplin og mange mindre webshops springer derfor søgeordsoptimering over. Det er dog ikke nogen god idé, da det er vigtigt at kunderne kan finde din webshop. Uden gæster i butikken får man ikke nogen omsætning, og SEO er faktisk et rigtig godt sted at ligge sine kræfter. Dennis Stammerjohan er SEO konsultent og Teamleder hos Waimea Digital. Han har igennem tiden rådgivet mange webshops – større, som nystartede. Han ser generelt 5 typiske simple SEO mæssige mangler, som han mener alle vil kunne optimere.

1: Gå efter de søgeord, som dine kunder reelt søger efter

Dette er den klassiske ”Tal det samme sprog, som dine kunder” – Google kan godt forstå synonymer, men det er ikke altid, at de giver dig rankings hvis du ikke bruger det dine kunder søger efter.

Her vil jeg altid anbefale, at man kender til søgeadfærden i sin branche. Det kan derfor være en god ide at lave en søgeordsanalyse, hvor du kortlægger hvad dine kunder søger efter.

Et lille eksempel kunne være, at mange nok ville kalde en ”powerbank” for en ”power bank” på deres hjemmeside – men hvis der er flest søgninger på søgeordet i ét ord, så vil det give en klar fordel at bruge det.

Nedenstående screendump fra Google’s eget værktøj ”Keyword Planner” viser, at der er væsentligt flere søgninger på ”powerbank”.

 SEO.png

TIP: Mindre eller nystartede webshops kan med fordel gå efter såkaldte long-tail keywords, hvor søgeordet er længere inde i købsprocessen.

2: Husk at arbejde med teksterne

Udover det selvfølgelig er vigtigt, at have søgeordet i tankerne, så skal du også have tekster på din webshop – og gerne så mange som muligt.

Google bruger mange forskellige elementer i deres samlede bedømmelse for, hvad en side handler om – heraf:

  • URL’ens navn
  • Titlen
  • Overskrifterne
  • Billederne
  • Og… selvfølgelig brødteksten

Mange glemmer faktisk, at lave brødteksten, men har styr på de øvrige elementer, og det er enormt ærgerligt, da det i sidste ende er meget vigtigt, og samtidig nemt.

Før i tiden skrev man til søgemaskinerne, hvilket var den måde man håndterede SEO på rent indholdsmæssigt. I dag skal du skrive til brugeren – det gælder om, at skriver engagerende tekster, der får kunden til at blive på dit website, og foretage en handling – og i sidste ende et køb.

3: Undgå at have flere URL’er med samme indhold

Det vi i fagsprog kalder duplicate content, er URL’er med det samme indhold.

Det kan opstå på mange måder, og er svært at konkretisere uden, at gå helt i dybden med alle de forskellige typer af duplicate content der findes.

Mange website ejere tror udelukkende, at det er et spørgsmål om, altid at skrive unikt indhold og ikke genbruge produkttekster mm. fra leverandører, som andre webshops bruger. Det er selvfølgelig også korrekt, det er en af de mange typer af duplicate content, der findes. Men det er LANGT fra den eneste, og du er ikke sikker for at slippe udenom ved kun at gøre det.

Indhold der går igen på flere URL’er, er ikke nødvendigvis Copy’n’paste; det kan også forekomme teknisk.

New call-to-action

4: Husk at SEO optimere billederne

Billeder kan give trafik. Det er et faktum. Desværre er der flere, som glemmer at de selv nogen gange laver en billede søgning, og den vej igennem havner på en hjemmeside.

Billeder er uhyre vigtige for webshops, da det også kan give konverteringer – og det er ikke meget svært, at komme frem i en billede søgning på helt konkrete søgninger.

Men du kommer ikke frem, hvis du ikke udnytter de helt basale optimeringsgrundlag:

  • Alt-tag
  • Filnavnet
  • Brødteksten på siden
  • URL’en
  • Titlen
  • Billedfilens størrelse

5: Husk at re-directe gamle produktsider

Webshops er den type site, der publicerer nye produktsider, og sletter udgåede produktsider oftest. Det er der bestemt ikke noget negativt i, hvis bare man har husket at omdirigere den døde side.

Der kan være indgående links til den døde side – både internt, og eksternt – det kan også være, at en bruger har tilføjet siden til sine bogmærker. Alt andet lige bør du huske, at prioritere at gøre dette. Både af hensyn til dine besøgende, men også til søgemaskinerne. Brugerne ender på en 404 side, det samme gør søgemaskinerne.

Hertil kan der også være tabt linkværdi, som også er en utrolig vigtig parameter i Google’s algoritme og dermed i din placering i søgeresultaterne.

Du bør altid bruge 301 re-directs fra gammel URL til ny (eller mest relevante), som gør, at webserveren fortæller browseren, at siden er flyttet permanent fra det ene sted til det andet.

Alt afhængig af hvor stort et website du har, og hvor ofte du publicerer eller laver ændringer af produkter, bør du inspicere dit website efter 404 fejl – altså døde sider på dit domæne.

Tips fra Nets:

1. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at modtage betalinger på nettet eller hvilke betalingsmetoder, der passer til din webshop, så læs Nets-guiden: Sådan fungerer online betalinger.

2. Drømmer du om at åbne din egen webshop, hvor du kan lege med SEO? Så hent vores e-bog "10 lette trin til en god start på din nye webshop" og kom i gang allerede i dag. 

Hent den nye e-handelsrapport 2020
Gæsteblogger: Dennis Stammerjohan

Gæsteblogger: Dennis Stammerjohan

Dennis Stammerjohan arbejder til dagligt hos Waimea Digital, som SEO konsulent og Teamleder. Han har igennem tiden rådgivet mange webshops – større, som nystartede. Han ser generelt 5 typiske simple SEO mæssige mangler, som alle vil kunne optimere.

Følg Gæsteblogger: Dennis Stammerjohan på

Kommentarer

Kommentarer (2)