17.png

Black Friday har for alvor fået fat i de danske forbrugeres pengepunge - både online og offline.  Allerede fra kl. 22:00 torsdag aften, var der en stigning i antallet af transaktioner online, og flere webshops bukkede under grundet antallet af besøgende omkring midnat. Da den fysiske handel åbnede fredag morgen, var der også lange køer i flere butikker og landets storcentre havde rigeligt at lave.  

I år har Black Friday været særligt præget af forskellige holdninger til den store shoppedag. Flere virksomheder valgte at gå imod strømmen og dermed ikke tilbyde store rabatter til deres kunder, mens andre gik all-in på køtilbud på nettet og i de fysiske butikker. På trods af, at flere valgte at boykotte den store udsalgsdag, slog Black Friday igen alle rekorder og der var stigninger på mere end 30% hen imod slutspurten. 

Dankortet slog rekord 

Mens der i løbet af fredagen var virkelig travlt i de danske butikker og storcentre, var der særligt travlt i de sene aftentimer online. Dankortet, som er ejet af Nets, kunne allerede tidligt på aftenen melde rekord i antallet af Dankorttransaktioner, som både inkluderer online og offline salg.

Startskuddet på årets julehandel

Black Friday er efterhånden blevet kendt som startskuddet på julehandlen, og flere forbrugere vælger at benytte dagen til at få købt de første julegaver. Flere virksomheder mener at de snyder sig selv ved at sælge deres produkter til en nedsat pris, så tæt på julen. Modsat ser mange virksomheder muligheden for at få flere kunder ind i butikkerne og øge omsætningen hurtigt. Flere webshops og fysiske butikker valgte at udvide Black Friday konceptet, og køre med Black Friday uge, eller Black Friday weekend. 

Det er svært at sige om stigningen ville have været større, hvis de butikker som boykottede Black Friday havde valgt at tilbyde rabatter, eller om de danske forbrugere har valgt at ligge deres penge hos deres konkurrenter. Faktum er, at Black Friday endnu engang har overgået sig selv, og at danskerne for alvor har taget amerikanernes store shoppedag til sig. Det bliver spændende at se om 2017 vil vise sig at blive endnu et rekordår. 

 

New Call-to-action
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online Marketing i DIBS Payment Services.

Kommentarer