influencers-blogbanner2

Noget af det hotteste indenfor salg og markedsføring i øjeblikket er: Influencer marketing.

Definition på influcencer marketing:

Influencer marketing er et virkemiddel, hvor virksomheder og brands bruger personer fra de sociale medier til at sælge og markedsføre produkter og services til influencernes følgere. 

Der er allerede mere end 15 virksomheder i Danmark, som tilbyder services indenfor influencer marketing, hvilket giver god mening, da vi alle løber rundt med smartphones, handler online og er på de sociale medier 24/7.

Denne blog giver dig derfor nogle gode tips til, hvordan du vælger influencers, så du skaber mest mulig værdi for din webshop.

Webshops og influencers er en god cocktail

Forestil dig, at en god ven eller veninde fortæller dig om, hvor godt et produkt er, mens I sidder og snakker over en cocktail. I sådan en situation har du sænket dine parader og er mere modtagelig for input – ikke kun pga. alkoholen, men også fordi du har tillid til din ven. Dine venner eller veninder har en høj grad af troværdighed overfor dig og du regner med, at deres fortællinger er sande.

Det samme gør sig gældende, når du hører fortællinger fra inspirerende personer som du følger på nettet, fx på Instagram eller YouTube.. Her vil du i langt højere grad være tilbøjelig til at købe et produkt, som en influencer har fortalt om, da du har en relation til vedkommende – modsat traditionelle reklamer.

Hvis du vil lave målrettet marketing for din webshop, og få personlighed og følelser i spil i kundernes købsproces, så skal du rette blikket mod segmenteret markedsføring, herunder influencer marketing.

Hvad skal jeg være obs på, når jeg skal i gang med influencer marketing?

Micro, macro og mega

Influencerne bliver inddelt i tre grupper: Micro, macro og mega, hvor micro-influencers i en dansk kontekst har op til 30.000 følgere, macro-influencers har op til 100.000 og mega-influencers har 100.000+ følgere. Langt de fleste influencers i Danmark er i micro-gruppen, hvilket også er den gruppe, der er interessant for de fleste webshops.

Fordelene ved micro-influencerne er, at de ofte er forholdsvis billige at samarbejde med og og deres følgere  engagerer sig i højere grad det indhold, de deler på sociale medier. Med andre ord, så er der basis for, at du får mere for dine penge, og du kan derfor vælge at bruge flere micro-influencers, i stedet for kun én influencer.

Du er ikke afsenderen – det er din influencer

Når du som webshop køber dig til et indlæg på Instagram eller en produkttest på YouTube, så får du mest værdi ved ikke at blande dig i, hvordan influenceren viser dit produkt frem. Influencerne har deres eget sprog og format, og dit produkt kommer derfor bedst til sin ret, når influenceren kan anbefale det på sin egen personlige måde. Det skal virke så naturligt som muligt for influenceren, så det også virker troværdigt for følgerne.

Brug en formidler af influencers

Det er en tidskrævende proces at gå på jagt efter influencers i diverse fora og på forskellige sociale medier.  Det kan derfor anbefales, at du finder en influencer platform, hvor du har mulighed for  en abonnementsløsning, som du kan opsige, når du har lyst – eller alternativt få en fuldservice-løsning, hvor du sparer tid, og derved hurtigere kommer i mål med din influencer marketing.

Falske følgere er ikke hot

Hverken indenfor nyheder eller influencers, er det der er ”fake” værd at bruge tid på. Det er i dag muligt for influencers at snyde sig til flere følgere ved at betale sig til dem eller bruge særlige #hashtags. Men det er snyd, og det virker ikke, da de falske følgere ikke er (rigtigt) engageret i det indhold, der bliver delt.

Derfor skal du vælge en udbyder af influencers, som har fokus på at sortere disse influencers fra, da de ikke skaber nogen værdi for din webshop.

Influencers og webshops er altid en god cocktail

Vi startede med at tale om lækre cocktails i godt selskab – og jeg vil påstå, at en god cocktail altid er velkommen. Influencers og webshops er en god cocktail som jeg varmt kan anbefale, da den skaber vedvarende trafik og vækst til din webshop.

 

 

Tilmeld DIBS-nyhedsbrev
Gæsteblogger: Ole Holdgaard

Gæsteblogger: Ole Holdgaard

Ole Holdgaards baggrund inkluderer bl.a. internationalisering af Just-Eat, og online markedsføring af websites

Kommentarer