Businessman at airport looking at airplane taking off-584479-edited.jpeg

Har du læst vores e-handelsrapport de seneste år, eller arbejder du selv i rejsebranchen, er det tydeligt, at der de seneste år er sket en udvikling, i måden danskerne køber og ”bruger” rejser på. Ser vi bare nogle år tilbage, kan mange sikkert huske at have købt charterrejser til de græske øer, men efterhånden som rejsebranchen har udviklet sig, er det blevet mere og mere normalt at ville skræddersy sin egen rejse – og endda have flere destinationer undervejs.

Nye krav til rejsebranchen

Det sætter nogle helt nye krav til virksomhederne i rejsebranchen, som er nødt til at forny sig og tænke kreativt. Mens vi ser mange aktører, som lever af at sælge flybilletter og dermed er en del af et ekstremt konkurrencepræget marked, har nogle virksomheder valgt at satse på nichemarkeder som f.eks. grupperejser eller sportsrejser.

Mulighed for vækst i et konkurrencepræget marked

Men mange virksomheder i rejsebranchen glemmer alt om mersalg, så snart rejsen er købt og betalt. De fleste tilbyder selvfølgelig køb af pladser, rejseforsikringer osv. men kun få virksomheder udnytter muligheden for mersalg under selve rejsen - og det er her du finder branchens mest oversete vækstpotentiale!

Lad dine kunder betale mens de er på farten

I dag findes der flere forskellige løsninger, som gør det muligt at tilbyde rejsende tilkøb af udflugter, opgraderinger osv. og lade dem betale for det på stedet. På den måde undgår man, at kunderne må sige nej fordi de ikke har nok kontanter på sig. Der findes flere forskellige måder at lade kunderne betale mens de er på farten, bl.a. ved hjælp af sms’er eller links, som kunden kan åbne så længe de har internet på telefonen (det har de fleste efterhånden også i udlandet).

Skræddersyede muligheder under rejsen

Denne mulighed er oplagt til rejseselskaber, som ønsker at give deres kunder muligheden for at skræddersy deres rejse, også mens de befinder sig på et hotel i Malaga uden adgang til en computer eller en betalingsterminal. Får man f.eks. solgt ideen om en bådudflugt til en smuk ø, kan man sørge for at få betaling med det samme, og dermed sikre at man har fyldt båden op når den forlader havnen.

Vil du vide mere?

Er sådan en løsning svaret på dine vækstplaner? Så tilbyder DIBS en løsning som hverken kræver teknisk integration eller en webshop. Læs mere om løsningen her.

 

New Call-to-action
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online Marketing i DIBS Payment Services.

Kommentarer