seodata-banner

Der er ingen tvivl om, at organisk trafik fra Google er mange penge værd for de fleste webshops.

Har du f.eks. en børnetøjsbutik og ligger nr. 1 på søgeordet Børnetøj, så kan du forvente at få 25% af de 6.900 månedlige søgninger. Med en konverteringsrate på 2% og en gennemsnitsordre på 500 kr., så vil det søgeord alene generere en årlig omsætning på +200.000 kr.

Prøv selv med samme metode at lave en kalkule for de store søgeord i din branche, og du vil få en forståelse for, hvor meget du kan omsætte for med en topplacering i Google.


Hvilke søgeord er de mest værdifulde for din webshop?

Der er masser af artikler og guides til, hvordan man kommer til tops i Google, men mit fokus i dette indlæg vil være på et område som slet ikke får samme opmærksomhed.

Nemlig:

Hvilke søgeord er de mest værdifulde for din forretning?

Det er her, at mange går galt i byen.

Hvis vi tager eksemplet fra før med børnetøj, så vil man umiddelbart tro, at det er et værdifuldt søgeord grundet trafikpotentialet. Men er det også et søgeord, som kan give os ordrer i webshoppen?

Som konsulent og tidligere webshopejer ved jeg, at man fokuserer alt for meget på søgeord, som giver trafik men ikke nødvendigvis salg. Denne misforståelse gør, at man simpelthen ikke får nok værdi ud af at arbejde med SEO.

Den klassiske måde at vælge sine søgeord leder til umodne beslutninger. Her vil man se på søgevolumen, ens eksisterende placering og evt. også konkurrencen.

Men trafik i sig selv skal ikke være målet for en webshop.

Vi skal gøre dette til en forretningsmæssig øvelse.

Brug dine Adwords-data til at finde de værdifulde SEO søgeord

En langt bedre metode er, at se på eksisterende Adwords-data (nu kaldet Google Ads) for at forstå, hvilke søgeord som giver os ordrer.

Hvis vi tager eksemplet fra tidligere, kan det være, at vi betaler en del for kliks på Adwords for søgeordet børnetøj, men at det søgeord faktisk ikke giver nogle ordrer. Så vil det heller ikke være det rigtige for os at lægge en masse kræfter i at blive nr. 1 i Google på selvsamme søgeord.

Med tesen om at de søgeord på Adwords, som giver os salg, også vil være de mest værdifulde for os til at få organisk trafik i Google, så lad mig vise dig, hvordan du mikser dine datakilder.

Sådan krydser du Adwordsdata med dine organiske søgeordsdata

Vi skal bruge Power BI, som er et mashup-værktøj fra Microsoft (og det er gratis).

Kort fortalt er det Excel på stereoider, og så er det et værktøj som er godt til at visualisere nye indsigter.

I første eksempel nedenfor har jeg hentet vores anonyme Google Search Console datasæt ind, hvor hver boble nedenfor er et af vores søgeord. X-aksen er vores placering i Google (fra t.v. mod højre nr 1 til 15) og Y-aksen er månedlig søgevolumen (fra 0 til 70.000).

seodata-1

Konklusion:
Dette er måden man vælger søgeord på ud fra den klassiske metode. Så hvis man konkluderer ud fra ovenstående, ville man fokusere på de søgeord som er højest oppe på Y-aksen, og hvor vi har en fornuftig placering. Oplagte valg er de to lilla søgeord øverst.

Nu bliver det spændende.

I eksempel 2 har vi hentet vores Adwords datasæt ind for de søgetermer, som har genereret salg. Jeg har derefter identificeret de søgeord, som er fælles for de to datasæt. Som det kan ses nedenfor, så er størrelsen på boblerne forskellige. Størrelsen fortæller nemlig, hvor mange transaktioner et givent søgeord har fået.

 seodata-2

Konklusion:
Vi er kommet langt tættere på sandheden. I første eksempel var de to øverste lilla bobler interessante for os. Det viser sig, at det kun er det ene som faktisk genererer transaktioner.  

Vi kan også se, at der nu er søgeord med lavere søgevolumen, som ser interessante ud. F.eks. den store brune boble.

Dette var en god øvelse. Vi har identificeret søgeord, som giver os omsætning, og vi har fravalgt et af de to søgeord med størst søgevolumen, som vi ellers ville have valgt ud fra eksempel 1.

Men vi kan gøre det endnu bedre.

I det tredje eksempel bruger jeg Power BI, som jeg ville bruge Excel. Ved at oprette et par ekstra kolonner, har jeg regnet mig frem til omsætningspotentialet for hvert søgeord, hvis vi går fra deres eksisterende placering til nr. 1.

Det giver følgende visualisering:

seodata-3

Konklusion:
Som man kan se, er billedet igen ændret for visse søgeord. Det viser sig, at søgeordet i den grønne boble, som vi slet ikke har lagt mærke til før, nu er en af de mest attraktive søgeord at arbejde med. Og nu er den anden store lilla boble interessant igen.

Denne simple øvelse har vist, at når vi udelukkende ser på søgeord ud fra søgevolumen og organisk placering, så kan vi nemt vælge forkert.

Indsætter vi Adwordsdata så har vi et langt bedre grundlag for at vælge de rigtige søgeord.

Går vi skridtet videre og ser på omsætningspotentiale, så ser vi muligheder, som ikke viste sig tidligere.

Guide til Power BI for at finde værdifulde søgeord

Jeg håber, at det har inspireret dig til at grave dybere for at finde de mest værdifulde søgeord for din webshop og give dig i kast med boblediagrammer på Power BI. På IMPACT Extends blog har jeg skrevet en manual og lavet instruktionsvideoer.
Gæsteblogger: Christopher Hofman Laursen

Gæsteblogger: Christopher Hofman Laursen

Christopher Hofman Laursen er Lead SEO hos IMPACT Extend. Han har +10 års erfaring med SEO som konsulent og har hjulpet nogle af Danmarks største virksomheder til tops i Google. Har tidligere drevet en international webshop.

Kommentarer