26.png

Har du overvejet at starte en webshop, men ved du ikke hvor du skal starte? Det er slet ikke så svært, som det umiddelbart kan fremstå. Har du en drøm om at blive selvstændig og en god idé til, hvad du gerne vil sælge? Det er rigtig godt med selvtillid og tro på projektet, men det er vigtigt at gøre dit forarbejde ordentligt.

Forretningsplan for en webshop

For at skabe et overblik over din idé og din kommende forretning, er det en god idé at lave en forretningsplan. Forretningsplanen for din nye webshop, skal danne grundlag for dit nye eventyr og give dig en skabelon til at gøre dig nogle vigtige overvejelser. I forretningsplanen sætter du ord på dine tanker og idéer, og du får et godt og konkret overblik over, hvad du har styr på – og hvad du måske skal arbejde lidt videre med.

Sæt ord på din Idé

Få sat ord på, hvad din idé helt grundlæggende er, og hvad du vil med din webshop. Hvad gør din idé til noget specielt, der kan lokke kunderne hen til netop din webshop i stedet for til konkurrenternes? Kan du ikke svare på det, skal du muligvis arbejde lidt videre med idéen.

Definér en målgruppe og et marked

En klart defineret målgruppe gør arbejdet med markedsføringen meget lettere. Undersøg og tænk grundigt over, hvem din målgruppe skal være, og få sat køn, alder, indkomst, livsstil, civilstatus og så videre på. Jo mere præcis du er med målgruppen jo bedre. Dette vil gøre din markedsføring mere effektiv og målrettet og give dig et bedre beslutningsgrundlag for f.eks. designet af din webshop. 

Læs mere om markedsføring for 0 kroner her. 

Hold øje med dine konkurrenter

Medmindre du har fundet på en helt ny og revolutionerende idé, er du nok næppe alene på markedet. Undersøg derfor hvilke konkurrenter der er på markedet. Hvad gør de godt, hvad gør de mindre godt, og hvordan kan du skabe en position, der er fordelagtig i forhold til dem.

Lav et overblik over dine samarbejdspartnere

Til at begynde med er det nok begrænset, hvor mange samarbejdspartnere du har. Men lav en oversigt over dem, du allerede har, og dem, du tænker på at få med ombord på længere sigt. Det kan være leverandører, din bank, revisor, nye medarbejdere og så videre.

Brug tid på dit budget

Det kan godt være, at det med tal og regnskaber er kedeligt – men det er super vigtigt! Åben et Excel-ark og lav en plan for det kommende år, hvor du opremser de forventede omkostninger og indtægter for hver måned. Det giver sandsynligvis underskud den første tid, og så skal du have en plan for, hvordan det skal dækkes, indtil din bundlinje skifter farve, når din forretning begynder at have overskud.

Brug for en skabelon til at lave din forretningsplan?

Så kan du downloade DIBS' skabelon her.

 

Har du fået mod på at komme igang med at starte din egen webshop? Med All-in-One fra DIBS får du alt hvad du skal bruge, for at modtage betaling i din nye webshop. 

New Call-to-action
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Mit navn er Maria Pedersen og jeg arbejder med online Marketing i DIBS Payment Services. Har du ideer til et blogindlæg eller kunne du tænke dig at være gæsteblogger, kan du sende en forespørgsel til mape@dibs.dk

Kommentarer