Business man pointing the text Checklist-225944-edited.jpeg

Når du skal sælge dine varer på nettet, har du brug for en betalingsløsning, som hjælper dig med at modtage betalinger, og håndtere følsomme informationer som f.eks. kortinformation. Der findes flere forskellige løsninger og udbydere du kan vælge imellem, og selvom forskellene kan være svære at få øje på, kan det godt betale sig at vælge sin leverandør med omhu.

Da DIBS har været på markedet for online betalinger i mange år, har vi dannet os et overblik over de mest populærere betalingsmetoder, udviklingen i forbrugernes adfærd og præferencer, og en masse andre vigtige faktorer der har indflydelse på online betaling. Derfor har vi lavet en tjekliste, som du kan bruge, når du skal vælge din online betalingsløsning til din webshop. På den måde kan du sikre dig, at du får en løsning som fungerer - i dag, i morgen og om 10 år når du forhåbentlig har opnået succes med din forretning.

1. Findes de betalingsmetoder du har behov for i dag og i morgen?

Dine behov er ikke de samme, når du starter, som de vil være et år ude i fremtiden. Forskellige målgrupper vil betale på forskellige måder, og selvom en bestemt betalingsmetode kan være fin til at starte med, kan du være nødt til at tilføje flere betalingsmetoder længere ude i fremtiden, som din virksomhed vokser og flere kunder kommer i butikken. Dette er især vigtigt, hvis du overvejer at udvide til nye geografiske markeder på længere sigt. At skulle skifte leverandør og betalingsløsning når du er midt i at udvide din forretning, anbefales ikke.

2. Enkelt regnskabssystem – findes der automatiseret afstemning?

Har du én eller et par transaktioner om ugen, er det ikke så tidskrævende at lave afstemning af regnskabet selv, men har du en lidt større salgsvolume, kan du spare rigtig meget tid ved at automatisere det. Ønsker du at tage imod flere forskellige betalingsmetoder, kan det være en god idé at tjekke, om det kan lade sig gøre at inkludere dem alle sammen i dit regnskabssystem, så du slipper for at kigge og tjekke forskellige steder.

3. Kan du skifte e-handelsplatform uden at skulle skifte betalingsleverandør?

På et tidspunkt kan det blive nødvendigt at skifte din e-handelsplatform ud – det kan f.eks. være når du vækster, eller får nye behov som din nuværende løsning ikke kan løse. En undersøgelse lavet for nyligt, viser at 72% af de adspurgte webshopejere, planlægger at udskifte deres e-handelsplatform inden for 2 år. Det kan derfor være en god idé at undersøge, om betalingsleverandøren har de rigtige integrationer til de mest gængse e-handelsplatforme og systemer, for at sikre, at du i fremtiden kan skifte platform på en mere enkel måde.

4. Kan du stole på, at betalingerne går igennem?

Stabile systemer er alfa omega for, at du kan være sikker på, at dine kunder altid kan betale uden tekniske afbrydelser. Ved at kigge på betalingsleverandørens oppetid de seneste to år (hvor stor en del af tiden betalingerne går igennem), får du en god indikation på, hvor stabil løsningen har været over tid.

5. Kan du få hjælp når/hvor du behøver?

Kontrollér hvilke kanaler du kan få hjælp gennem. Nogle leverandører tilbyder udelukkende e-mail support, og nogle gange kan det være både lettere og hurtigere at løse et problem via telefonen. Undersøg om det er muligt at få hjælp på dit eget sprog og hvilke tidspunkter supporten har åben. Det kan også være en god idé at teste svartiden på supporten ved at stille et enkelt spørgsmål, allerede inden du bliver kunde.

6. Har du mulighed for at tilkøbe ekstra tjenester, som kan gøre dit arbejde nemmere?

Eksempler på tjenester som kan gøre dit arbejde nemmere, kunne være anti-fraud systemer, abonnementstræk, linkbetaling og muligheden for at gemme dine kunders kortinformationer. I takt med at din virksomhed forhåbentligvis vokser, bliver disse tjenester formodentlig meget vigtige. 

7. Hvor troværdig er leverandøren?

Kig på leverandørens kundereferencer og kontakt dem hvis du finder det nødvendigt. Hvis du er i tvivl om hvorvidt du kan stole på virksomheden, kan du undersøge leverandørens økonomi og kontrollere at de har gennemgået en PCI DSS certificering, ved at anmode dem om dokumentation.

E
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Mit navn er Maria Pedersen og jeg arbejder med online Marketing i DIBS Payment Services. Har du ideer til et blogindlæg eller kunne du tænke dig at være gæsteblogger, kan du sende en forespørgsel til [email protected]

Kommentarer