apple-gadget-google-blogbanner

Hvordan bliver du nr. 1 i Google på de søgeord, som vil øge omsætningen i din webshop?

For et stykke tid siden skrev jeg et indlæg her på DIBS bloggen om, hvordan du identificerer de mest værdifulde SEO søgeord. Dvs. de søgeord som har det største potentiale til at generere omsætning i din webshop. Hvis du nu er kommet dertil, at du har identificeret de mest værdifulde søgeord, så er næste spørgsmål:

Hvordan bliver du nr. 1 i Google, og hvordan fastholder du dine førstepladser?

Svaret er FAB.

FAB står for Forsvar - Angrib – Byg, og er de 3 SEO-taktikker, som du skal bruge til at få dine søgeord til tops i Google og til at blive deroppe.  Så hvordan arbejder vi med dem?

FAB – de 3 SEO-taktikker

Her er de tre strategier, som du skal arbejde med alt afhængig af dine søgeords placeringer.

Forsvar (Når søgeord ligger i top 3 i Google)

Du ligger allerede i top 3 på søgeordet. Du har nået toppen af bjerget og kan slappe af og fokusere på andre søgeord....

...det er en kæmpe fejl.

Selvom top 3 placeringer er relativt stabile, så vil der konstant være konkurrenter, som forsøger at overtage din plads. Din opgave er at overvåge ændringer i Google-landskabet for dit søgeord og at reagere på dem. Prøv at stille dig selv dette spørgsmål: Hvad vil det koste at miste min top 3 placering i Google på søgeordet X?

Alt for mange regner på, om det kan betale sig at arbejde med SEO, men du skal også tænke over, hvad det vil koste at fravælge SEO.

Lad mig give et eksempel:

Forestil dig at du ligger nr. 1 på søgeordet ’børnetøj’ i Google. Det giver dig en årlig omsætning på 200.000 kr. Du læner dig tilbage og rykker ned som nr. 5. Det betyder, at du nu får 2% af trafikken istedet for 25%. Med en konverteringsrate på 2% og en gennemsntsordre på 500 kr. svarer det til en årlig omsætning på 16.560 kr. Du har lige mistet 183.500 kr. ved ikke at fortsætte med at investere i SEO.
Samtig har du ladet nogle konkurrenter passere, som nu kan investere yderligere i at holde dig væk fra førstepladsen, så nu er det blevet endnu sværere.

seo-blog-chris-1Her er et skrækeksempel fra lånebranchen. Se hvordan superkredit.net i løbet af et par måneder suser op i Google til placering 1 på søgeordet lån (20.000 søgninger per måned) og rykker etablerede låneudbydere som Ikano Bank, Santander og Coop Bank ned i rækkerne.

Så de det komme? Nej.
Kunne de have forhindret det? Ja.

Så hvordan overvåger du Google-landskabet?

Der er tre måder til at vide, hvad der sker i Google:

1) Google incognito mode
Gå i incognito mode i din browser og Google dit søgeord for at se på de andre top 20 søgeresultater. Er der nye konkurrenter? Er der nogen som har forbedret deres title tags og metabeskrivelser eller rich snippets, som du også kan opnå?

2) Ahrefs Keyword explorer
Hvis du arbejder aktivt med SEO, så bruger du et værktøj som Ahrefs eller Semrush. Ahrefs er et af mine foretrukne SEO værktøjer. I deres Keyword Explorer indtaster du dit søgeord. Du kan derefter se for top 10 resultater i Google samt de vigtigste metrikker såsom Domæneautoritet, URL autoritet og links til siden. Det er vigtige data, men der er en endnu vigtigere feature.

Scroll ned i bunden og så finder du en knap, hvor du kan se top 100 resultater. Den giver et dejligt overblik over kommende konkurrenter.

seo-blog-chris-2

Der mangler dog stadig noget. For hvordan kan du se, om der er konkurrenter som tordner op i Google?
Denne funktion har Ahrefs ikke (endnu).

Du skal have fat i et andet af mine yndlingsværktøjer, som hedder Serpwoo.

3) Serpwoo viser top 100 placeringer i Google

...samt udviklingen fra dag til dag for et givent søgeord, som du har valgt at tracke. Her kan du se, hvem der kommer farende bagfra. Med den viden kan du undersøge hvorfor en given konkurrent har rykket fra side 5 til 2 indenfor den sidste måned og kopiere det, de gør rigtigt. Serpwoo tilbyder en gratis konto på tre søgeord, hvis du vil prøve det af.

Så hvad gør du for at forsvare din position?

Der er tre oplagte optimeringsmuligheder:

  • Du skal primært fokusere på links fra stærke sites. Jeg vil stadigvæk anbefale at købe advertorials via større medier, da det er den hurtigste måde at få links til en specifik side. På den lange bane skal du arbejde med at bygge linkvenligt indhold, men det er en svær øvelse og langtfra sikkert at du får links ud af det.
  • Er der indhold som konkurrenterne har, som ville give mening at tilføje til din side? Se på top 10 resultater og identificér hvilket indhold, som konkurrenterne afdækker.
  • Sammenlign hastigheden på siden med konkurrenternes via Google PageSpeed Insights, og se hvordan du kan gøre siden hurtigere.

Angrib (Når søgeord ligger 4-20 i Google)

Du skal bruge denne taktik, når du arbejder med søgeord som er placeret 4-20 i Google. D.v.s. på de første to sider i Google udenfor top 3.

Dette vil normalt være de søgeord, som man fokuserer på, da de hurtigst kan give resultater. Lad os sige at din webshop rangerer nr. 5 i Google på søgeordet 'babytøj'. Det vil i teorien betyde, at du får 2% af trafikken af de 3.200 månedlige søgninger svarende til 64 besøg. Det er selvfølgelig intet at sammenligne med, at det fulde trafikpotentiale er 800 besøg, hvis du ligger nr. 1.

Ved en konvertering på 2% og en gennemsnitsordre på 500 kr. vil det betyde en årlig omsætning på 96.000 kr.

Så hvordan skal du rykke fra plads 5 til nr. 1?

Det kommer an på konkurrencen, som er forskellig fra branche til branche, men er du først ”godkendt” af Google til at ligge på side 1, så er alt muligt. Min erfaring er, at det kan tage alt mellem 1-12 mdr., når du først ligger på side 1

Her er en god fremgangsmåde:

  1. Optimér siden så det bliver den mest relevante for søgeordet 'babytøj'. Hvad søger brugerne efter? Levér de svar som brugerne søger og gør det i det format, som de foretrækker. Tekst er ikke nødvendigvis svaret. Infografikker, beregnere, video o.s.v. kan sagtens betyde en bedre kundeoplevelse, hvilket øger dine UX metrikker og rykker dig op i Google.

    Hvis du vil udvide denne taktik så byg sider op omkring den specifikke side, som svarer på forskellige søgfeintentioner indenfor ’babytøj’. Det kaldes for ”topic clusters”.

    B. Byg links til siden. Hav specielt fokus på kontekstuelle links fra sites med en høj domæneautoritet. Advertorials er stadig en vigtig del af denne linkstrategi. Sørg også for at linke internt på siden til den pågældende side.

  2. Se på alt hvad der kan forbedre brugeroplevelsen fra page speed til indhold på siden. Hvis du ser på dine Google Analytics data som boune rate, time on site og pages per session vil du få en god fornemmelse for, hvor der kan forbedres.

Byg (Når søgeord ligger udenfor top 20 i Google)

Hvis dine søgeord ikke rangerer på de første to sider i Google, så skal der ændres noget fundamentalt.

Der kan være tekniske udfordringer på sitet, som gør, at du ikke rangerer i top 20. Men normalt skyldes det, at du enten ikke har bygget en side omkring søgeordet, eller at siden ikke rammer brugerintentionen.

For at tage eksmplet fra tidligere for børnetøjsshoppen, så kan det være, at de rangerer på søgeordet 'babytøj' på en produktside fremfor en kategoriside, fordi de netop mangler en subkategoriside under kategorisiden 'børnetøj'. Den side skal bygges.

Når siden er bygget, så se hvordan Google reagerer. Det kan være, at du skyder op i søgemaskinen, så du ikke har brug for at arbejde yderligere med links og indhold.

I nedenstående eksempel fra egne rækker lykkedes det på 45 dage fra lancering af siden at nå førstepladsen i Google på et søgeord med 880 månedlige søgninger. Godt indhold og et par enkelte links fra de rette sites var nok.

seo-blog-chris-3

M.h.t. brugerintentionen så se på, hvordan Google definerer, hvad der er et relevant resultat på side 1 i Google. Hvis du f.eks. søger på ’pyjamas’, så vil du se, at alle søgeresultater er pyjamas til kvinder. Så hvis du sælger pyjamas til mænd, så har du ca. 0% chance for at ligge på side 1 på ’pyjamas’.

Opsummering

Nu er du klar til at tænke FAB m.h.t. at rangere dine mest værdifulde søgeord i Google. Sørg i første omgang for, at det er de rigtige søgeord, som du arbejder med. Når de er identificerede, så gruppér dem ud fra placering i Google lige nu: Top 3, 4-20 og +20. Derefter skal du arbejde med dem ud fra FAB - Forsvar, Angrib eller Byg.

Tak fordi du læste med. Skriv endelig en kommentar nedenfor, hvis du har et spørgsmål.

 

Tilmeld DIBS-nyhedsbrev
Gæsteblogger: Christopher Hofman Laursen

Gæsteblogger: Christopher Hofman Laursen

Christopher Hofman Laursen er Lead SEO hos IMPACT Extend. Han har +10 års erfaring med SEO som konsulent og har hjulpet nogle af Danmarks største virksomheder til tops i Google. Har tidligere drevet en international webshop.

Kommentarer