Senior-boom på nettet: Sådan sælger du til seniorer

Modsat af hvad mange tror, så viser vores undersøgelse i forbindelse med Dansk e-handelsrapporten 2018, at de ældre i stor stil har taget internettets muligheder til sig. De ældre shopper især på nettet fordi det er nemt for dem og fordi de kan sammenligne priser og produkter fra forskellige netbutikker.

Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i vores seneste analyse af dansk e-handel kan vi se, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55–65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.

Mød nettets storforbruger: Mr. Big Spender 2018

Vi har lavet en undersøgelse af danskernes online forbrugsvaner og er dykket ned i tallene for at finde ud af, hvordan internettets storforbruger ser ud. Find ud af, hvad der kendetegner en rigtig webshop-ekstravagancer anno 2018 - og ikke mindst, hvordan du tiltrækker denne type kunder som vi i vores rapport Dansk e-handel 2018 har døbt: Mr. Big Spender.

Internettets Mr. Big Spender 2018

Når vi kigger på, hvilke danskere der bruger flest penge på nettet, så er det først og fremmest mændene. Den gennemsnitlige mand bruger 2.816 kr. om måneden på nettet, hvor Mr. Big Spender er med til at trække det gennemsnit op, da han spenderer hele 12.290 kr. om måneden.

Sådan handler mænd og kvinder på nettet

Når vi ser på online-forbrugerne anno 2018, er nøgleordet helt sikkert bekvemmelighed. Danskerne er særligt motiveret af at spare tid og penge og derfor elsker de at shoppe på nettet i overskuelige webshops, hvor de hurtigt kan sammenligne priser.

I vores rapport Dansk e-handel 2018 har vi undersøgt, hvordan mænd og kvinder handler på nettet, for selvom de mandlige og kvindelige forbrugere på mange punkter er ens, har de stadig hver deres præferencer.

Derfor handler danskerne i udenlandske webshops (og hvad du skal gøre for at konkurrere med dem)

49% af danskerne handler fra udenlandske webshops. Sådan har det været i de seneste år. For dig, der driver en online forretning er der derfor meget at vinde, ved at sætte dig ind i, hvorfor forbrugerne handler – og ikke handler – i udenlandske shops. Det kigger vi nærmere på i dette blogindlæg, hvor vi tager udgangspunkt i data fra DIBS’ rapport Dansk e-handel 2018.

Der er flere mænd end kvinder, der shopper i udenlandske webshops. Over halvdelen af danske mænd har shoppet i en udenlandsk webshop inden for de sidste 3 måneder – helt præcist 55%, hvor det kun er 43% af kvinderne.

3 gode råd til at øge konverteringen med et betalingsflow

Som betalingsleverandør gennem 20 år, har vi i DIBS samlet en masse god viden og erfaring med online betaling. Webshops vil gerne have flere kunder igennem butikken og forbrugerne vil gerne have et enkelt og hurtigt købsflow. Så hvordan kan du give dine kunder en bedre købsoplevelse, samtidig med at du øger din konvertering? Det er faktisk to sider af samme sag, og kan gøres ganske enkelt. Her får du tre råd, som tilsammen kan opfylde både dine og forbrugernes ønsker.

Mænd vs. kvinder – sådan handler vi online


Den danske e-handel når i 2017 nye højder med en omsætning på intet mindre end 83.8 milliarder kroner. Det er en stigning på 19% sammenlignet med 2016, og ser man 5 år tilbage er det en tilvækst på hele 78%. Tendensen er ikke til at tage fejl af, og ser man på de forskellige aldersgrupper er der heller ingen tvivl – de fleste danskere handler på nettet. 

Sådan ser nettets storforbruger ud – Mød Mr. Big Spender.

Vil du gerne tiltrække storforbrugere til din webshop og konvertere ham til kunde? Så kræver det, at du ved hvem storforbrugeren er og hvordan hans online forbrugeradfærd ser ud. For selvom mange nok tror, at vi snakker om kvinder der shopper tonsvis af sko, så er det faktisk en mand som bruger flest penge på e-handel. 

Danskerne handler mobilt - hvad betyder det for din webshop?

Den mobile e-handel nærmer sig 50%, og forbrugernes krav til webshops stiger kontinuerligt. Det er ikke længere kun de unge som benytter sig af mobilen når de handler, også de ældre segmenter er kommet på banen og i 2016 så vi den største stigning i mobil e-handel blandt de 55-65 årige – en stigning på ikke mindre end 10%.

3 ting du skal vide om de danske online-forbrugere

Det kan være fristende at kigge på nye markeder for at øge omsætningen i din webshop, men har du egentlig fået nok ud af det danske marked? For at optimere din omsætning, er det vigtigt at du forstår forbrugerne på det marked du befinde dig på. Det danske online-marked består af ikke mindre end 89% af de 15-74 årige, og omsætningen i markedet stiger med høj fartHer kommer 3 vigtige fakta, som måske kan hjælpe din omsætning til at stige. 

5 hurtige tips til en forbedret webshop

Har du tænkt over, hvordan du kan optimere din webshop, eller hvilke områder du skal fokusere på, når du starter op? Her er 5 tips til, hvordan du kan løfte din webshop til et nyt niveau.