Dansk detailhandel vækster på nettet

Danskerne flytter stadigt mere af deres forbrug fra fysiske forretninger til internettet og i 2019 er det samlede onlineforbrug estimeret til at runde 140 milliarder kroner. (Kilde: Dansk e-handel 2019).

Ny rekord i dansk e-handel: Vi køber for 140,7 mia. kroner i 2019

Den årlige e-handelsrapport er udkommet og igen i år ser vi en vækst i den danske onlinehandel. Helt præcist er forbruget steget med 5,4 procent siden sidste år, så det samlede danske onlineforbrug lander på hele 140,7 mia. kroner.

Betalingsmetoder i webshops - hvilke er de mest populære i 2018?

Hvilke betalingsmetoder skal du tilbyde dine kunder i din webshop? Det er vigtigt, at betalingsmetoderne lever op til dine kunders forventninger, så du får flere køb igennem. En af de mest almindelige årsager til, at kunderne springer fra et køb i sidste øjeblik, er nemlig, at de ikke kan finde den betalingsmetode, de foretrækker.

I DIBS laver vi hvert år en rapport over dansk e-handel,

Senior-boom på nettet: Sådan sælger du til seniorer

Modsat af hvad mange tror, så viser vores undersøgelse i forbindelse med Dansk e-handelsrapporten 2018, at de ældre i stor stil har taget internettets muligheder til sig. De ældre shopper især på nettet fordi det er nemt for dem og fordi de kan sammenligne priser og produkter fra forskellige netbutikker.

Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i vores seneste analyse af dansk e-handel kan vi se, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55–65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.

Mød nettets storforbruger: Mr. Big Spender 2018

Vi har lavet en undersøgelse af danskernes online forbrugsvaner og er dykket ned i tallene for at finde ud af, hvordan internettets storforbruger ser ud. Find ud af, hvad der kendetegner en rigtig webshop-ekstravagancer anno 2018 - og ikke mindst, hvordan du tiltrækker denne type kunder som vi i vores rapport Dansk e-handel 2018 har døbt: Mr. Big Spender.

Internettets Mr. Big Spender 2018

Når vi kigger på, hvilke danskere der bruger flest penge på nettet, så er det først og fremmest mændene. Den gennemsnitlige mand bruger 2.816 kr. om måneden på nettet, hvor Mr. Big Spender er med til at trække det gennemsnit op, da han spenderer hele 12.290 kr. om måneden.

Sådan handler mænd og kvinder på nettet

Når vi ser på online-forbrugerne anno 2018, er nøgleordet helt sikkert bekvemmelighed. Danskerne er særligt motiveret af at spare tid og penge og derfor elsker de at shoppe på nettet i overskuelige webshops, hvor de hurtigt kan sammenligne priser.

I vores rapport Dansk e-handel 2018 har vi undersøgt, hvordan mænd og kvinder handler på nettet, for selvom de mandlige og kvindelige forbrugere på mange punkter er ens, har de stadig hver deres præferencer.

Derfor handler danskerne i udenlandske webshops (og hvad du skal gøre for at konkurrere med dem)

49% af danskerne handler fra udenlandske webshops. Sådan har det været i de seneste år. For dig, der driver en online forretning er der derfor meget at vinde, ved at sætte dig ind i, hvorfor forbrugerne handler – og ikke handler – i udenlandske shops. Det kigger vi nærmere på i dette blogindlæg, hvor vi tager udgangspunkt i data fra DIBS’ rapport Dansk e-handel 2018.

Opdatering d. 16. sep. 2019: Vi har udgivet en ny rapport. Download Dansk e-handel 2019 her.

Der er flere mænd end kvinder, der shopper i udenlandske webshops. Over halvdelen af danske mænd har shoppet i en udenlandsk webshop inden for de sidste 3 måneder – helt præcist 55%, hvor det kun er 43% af kvinderne.

3 gode råd til at øge konverteringen med et betalingsflow

Som betalingsleverandør gennem 20 år, har vi i DIBS samlet en masse god viden og erfaring med online betaling. Webshops vil gerne have flere kunder igennem butikken og forbrugerne vil gerne have et enkelt og hurtigt købsflow. Så hvordan kan du give dine kunder en bedre købsoplevelse, samtidig med at du øger din konvertering? Det er faktisk to sider af samme sag, og kan gøres ganske enkelt. Her får du tre råd, som tilsammen kan opfylde både dine og forbrugernes ønsker.

Mænd vs. kvinder – sådan handler vi online


Den danske e-handel når i 2017 nye højder med en omsætning på intet mindre end 83.8 milliarder kroner. Det er en stigning på 19% sammenlignet med 2016, og ser man 5 år tilbage er det en tilvækst på hele 78%. Tendensen er ikke til at tage fejl af, og ser man på de forskellige aldersgrupper er der heller ingen tvivl – de fleste danskere handler på nettet. 

Sådan ser nettets storforbruger ud – Mød Mr. Big Spender.

Vil du gerne tiltrække storforbrugere til din webshop og konvertere ham til kunde? Så kræver det, at du ved hvem storforbrugeren er og hvordan hans online forbrugeradfærd ser ud. For selvom mange nok tror, at vi snakker om kvinder der shopper tonsvis af sko, så er det faktisk en mand som bruger flest penge på e-handel.