Konverteringsoptimering - fra start til slut

Der er tale om et vidt begreb, når man nævner ordet “konverteringsoptimering”. Termen dækker nemlig hele købsprocessen fra start til slut, og selvom der findes store krav til marketingstrategien og annoncerne, er selve webshoppen lige så stor en del af det samlede resultat.

Lad os gøre det kort og præcist ved at opdele det i trin. I nedenstående eksempel defineres en konvertering som et salg i en webshop.

Nyt samarbejde med Green.Click

I DIBS har vi teamet op med online marketing‑eksperterne fra Green.Click. Da både Green.Click og DIBS arbejder med webshop‑kunder som vi gerne vil hjælpe med at få online succes, har vi valgt at indgå et samarbejde, der kommer vores kunder til gode.

Senior-boom på nettet: Sådan sælger du til seniorer

Modsat af hvad mange tror, så viser vores undersøgelse i forbindelse med Dansk e-handelsrapporten 2018, at de ældre i stor stil har taget internettets muligheder til sig. De ældre shopper især på nettet fordi det er nemt for dem og fordi de kan sammenligne priser og produkter fra forskellige netbutikker.

Gabet mellem de unge og ældres onlineforbrug bliver stadigt mindre og i vores seneste analyse af dansk e-handel kan vi se, at 81 procent af danskere over 66 år handler på nettet. Kigger man på de 55–65-årige er det tal oppe på hele 88 procent.

Derfor handler danskerne i udenlandske webshops (og hvad du skal gøre for at konkurrere med dem)

49% af danskerne handler fra udenlandske webshops. Sådan har det været i de seneste år. For dig, der driver en online forretning er der derfor meget at vinde, ved at sætte dig ind i, hvorfor forbrugerne handler – og ikke handler – i udenlandske shops. Det kigger vi nærmere på i dette blogindlæg, hvor vi tager udgangspunkt i data fra DIBS’ rapport Dansk e-handel 2018.

Opdatering d. 16. sep. 2019: Vi har udgivet en ny rapport. Download Dansk e-handel 2019 her.

Der er flere mænd end kvinder, der shopper i udenlandske webshops. Over halvdelen af danske mænd har shoppet i en udenlandsk webshop inden for de sidste 3 måneder – helt præcist 55%, hvor det kun er 43% af kvinderne.

5 tips til at gøre din webshop klar til Black Friday

Traditionen med Black Friday bliver stadigt større og mere omfattende i Danmark og i år falder datoen d. 23. november. Danskerne elsker at jage de gode tilbud på nettet og det er derfor en god mulighed for at få masser af kunder i din webshop.

I DIBS følger vi hvert år udviklingen på denne dag (så husk at følge med her på bloggen!) og vi ser altid betydelige stigninger i antallet af online transaktioner – og vi ved fra vores rapport Dansk e-handel 2018, at danskernes onlineforbrug i år når helt op på 133,5 milliarder kroner. Vi forventer med andre ord, at se noget af en online-købsfest på denne dag!

Pas på med for mange plugins på WordPress – det kan skade din webshops loadhastighed

Når man mangler en feature på WordPress, kan man stort altid få denne leveret via et plugin. Jeg vil dog slå lidt på tromme for, at man er kritisk, inden man installerer et plugin, og at man kun installerer de absolut nødvendige.

WordPress er med afstand det mest populære content management system, hvilket særligt skyldes den høje grad af brugervenlighed, som WordPress tilbyder. Man skal ikke være synderlig IT-kyndig for at navigere rundt i WordPress’ backend; det er hurtigt og let at opsætte og opdatere en webshop via systemet, og når man støder på udfordringer, kan man stort set altid finde et plugin, der løser problemet.

Tjekliste: Er din webshop troværdig?

Danskerne elsker at shoppe på nettet! Faktisk så meget, at dansk e-handel omsatte for det uhyre 83,8 milliarder danske kroner i 2017. Det er en stigning på 19% sammenlignet med året før og hvis vi sammenligner med tallene fra 2013, er det en stigning på hele 78%! (Kilde: Den danske e-handelsrapport 2017).

I takt med at flere forbrugere shopper på nettet, kommer der også flere falske webshops og større konkurrence blandt de rigtige webshops. Det er derfor alfa omega, at din webshop er troværdig og er nem at bruge, så kunden ikke klikker væk med det samme.

Sådan udnytter du potentialet på din kvitteringsside

Over 38% af alle online shoppere har ifølge rapporten Dansk E-handel 2017 prøvet at tilføje en vare til sin kurv, men ikke gennemført købet. Så det er altså ganske normalt at dine besøgende lægger noget i kurven, men ikke kommer videre. Men husker du af udnytte potentialet hos de brugere, som rent faktisk kommer i mål og gennemfører et køb?

Det er de færreste webshops, som udnytter værdien af deres “kvitteringsside”, men i dette blogindlæg vil jeg komme ind på 3 punkter, som forhåbentligt kan inspirere dig, så du kan få en værdifuld kvitteringsside.

3 gode råd til at øge konverteringen med et betalingsflow

Som betalingsleverandør gennem 20 år, har vi i DIBS samlet en masse god viden og erfaring med online betaling. Webshops vil gerne have flere kunder igennem butikken og forbrugerne vil gerne have et enkelt og hurtigt købsflow. Så hvordan kan du give dine kunder en bedre købsoplevelse, samtidig med at du øger din konvertering? Det er faktisk to sider af samme sag, og kan gøres ganske enkelt. Her får du tre råd, som tilsammen kan opfylde både dine og forbrugernes ønsker.

Sådan bruger du kundefeedback til at optimere din webshop

Feedback fra kunder, både negativ og positiv, kan aktivt udnyttes til at optimere oplevelsen for nye kunder. Negative udtalelser kan informere dig om, hvilke vækstpunkter der er ved din virksomhed. Positive udtalelser kan ligeledes være givende, da de kan bruges i optimeringssammenhænge.  Her giver Uffe Nielsen, fra Finans-Avisen, dig gode råd til, hvordan du kan bruge din kundefeeback aktivt.