googleadwordsoganalytics

De fleste danske webshops har efterhånden fundet ud af, at høje placeringer i Google er ensbetydende med mange besøgende. Men hvad skal man satse på for at opnå disse høje og ofte eftertragtede søgeordspositioner?

Skal man først satse på SEO eller AdWords? Det spørgsmål støder vi ofte på i Jaskov Consult ApS, når vi er ude og rådgive kunder. Svaret er, at det kommer an på mange ting, og man derfor ikke kan give et enslydende svar til alle. Dog vil jeg forsøge at komme et svar nærmere.

1: Hvad kommer først - AdWords eller SEO?

Et spørgsmål vi ofte støder på, når vi er ude og rådgive virksomheder.

Skal man starte med AdWords eller SEO? Svaret afhænger af virksomhedernes individuelle situation. Hvis en virksomhed ikke har arbejdet med søgemaskinemarkedsføring, dvs. med hverken AdWords eller SEO, giver det ofte god mening først at starte med AdWords og i begrænset omfang påbegynde arbejdet med SEO. Når jeg skriver ”begrænset omfang” så skyldes det, at man ikke har data på søgeord, og derfor ikke ved, hvilke søgeord indholdet skal optimeres op imod.

For at finde ud af, hvilke søgeord der er gode, kræver det først noget data. Den hurtigste måde, hvorpå man kan få data er ved at starte med AdWords. Efter et stykke tid kan man se, hvilke søgeord er bedre end andre. Dernæst kan man lægge en SEO-strategi i forhold til content optimering af indholdet på sin hjemmeside, så ens hjemmeside kommer til at klare sig bedre i de organiske søgeresultater på de søgeord, som man allerede kan se klarer sig godt i AdWords.

Et område indenfor SEO, som du altid kan arbejde på er teknisk SEO-optimering af din hjemmeside. Her behøver du ikke vente på AdWords søgeordsdata først.

2: Målretning af annoncer

Markedsføring virker altid bedst, når ens annoncer er målrettet. En fejl vi ofte ser, er en mangelfuld målretning. Det geniale ved Google AdWords er, at man virkelig kan målrette på rigtig mange områder. Disse muligheder bør man som annoncør benytte sig af. Nogle af de områder man kan kigge på er:

  • Geografisk målretning
  • Målretning mod et sprog
  • Målretning mod specifikke enheder (mobil, tablet eller desktop).
  • Tidspunkt på dagen
  • Tidspunkt på ugen

Når du arbejder med målretning, skal det ikke være en enten-eller løsning. Arbejd i stedet med alt den målretning du kan. Jo mere målrettet dine annoncer er, desto bedre resultater vil du se. Det er altid bedre at skyde med laserpistol end spredehagl, hvis du (som de fleste) har et begrænset budget, og ønsker så mange konverteringer for pengene som muligt, og en så lav cost/conversion som muligt.

3: Optimer landing pages til annoncer

En anden fejl vi ofte støder på er, at webshops ikke bruger de bedste landing pages til de søgeord de målretter deres annoncer imod. Lad mig give dig et eksempel:

Søgeord: ”adidas løbesko mænd”

Landing page: Løbesko sektion

I dette eksempel vil det med stor sandsynlighed give en højere konverteringsrate, hvis landing page var mere målrettet det specifikke søgeord, da brugerne hurtigere finder lige præcist det de søger efter. Det vil derfor give god mening at føre brugerne direkte over til sektionen for ”adidas løbesko til mænd” (det kan enten være i form af en dedikeret landing page, eller et filter, så brugeren kun ser de produkter han/hun er interesseret i), frem for kategorisiden for ”Løbesko”.

4: Find nye søgeord med Keyword Planner

Et supergodt værktøj til at finde inspiration til nye søgeord og annoncegrupper er Googles værktøj, som hedder Keyword Planner (https://adwords.google.com/intl/da_dk/home/tools/keyword-planner/). Du kan også finde det inde i din Adwords konto > Tools > Keyword Planner.

Det geniale ved Keyword Planner er, at du udover inspiration til nye søgeord, også kan se data på den aktivitet der er på de enkelte søgeord (Search volumen trends). Du kan også se Breakdown by device og Breakdown by location, og andre spændende ting.

keywordplannerscreenshot

5: Arbejd effektivt med AdWords Editor og Excel

Vi har hjulpet mange af de helt store webshops med optimering af deres AdWords konti. Nogle af de store danske og internationale kunder som vi har hjulpet, har typisk over 100.000 søgeord i deres AdWords konto, fordelt på tusindvis af annoncegrupper.

Når vi arbejder med Big Data (vi kalder det Big Data, når vi har at gøre med over 100.000 søgeord der skal optimeres på), kan vi kun arbejde effektivt, hvis vi bruger hjælpemidler såsom AdWords Editor samt Microsoft Excel.

Tingene går bare meget hurtigere når vi downloader al data lokalt på vores egne computere, og arbejder med data lokalt. Det kan man gøre både med AdWords Editor samt Microsoft Excel. Når vi er færdige med arbejdet, så uploader vi data ind i AdWords kontoen.

Selv hvis du ikke har 100.000+ søgeord i din AdWords konto, kan det stadig give god mening at kigge nærmere på de muligheder der er med AdWords Editor samt Microsoft Excel. Det tager noget tid at vænne sig til at arbejde på denne nye måde, men når du først har fået styr på det, så vil du elske dig selv for, at du gik i gang med at bruge AdWords Editor og Excel til at arbejde mere effektivt med dine AdWords data.

 

New Call-to-action
Gæsteblogger: Thomas Jaskov

Gæsteblogger: Thomas Jaskov

Thomas Jaskov er Senior SEO- og AdWords-konsulent hos Jaskov Consult ApS, hvor han bl.a. har hjulpet nogle af Danmarks største webshops i Google AdWords, Google Analytics, konverteringsoptimering og SEO. Thomas har undervist i Google AdWords og er forfatter til bogen: ”Godt i gang med Google AdWords”.

Kommentarer