50 card with colorful background with defocused lights-841115-edited.jpeg

Med Black Friday og julehandlen overstået, er det tid til at kigge på januarudsalget. Vi har allerede givet tips til hvordan du kan optimere din webshop til Black Friday, og opfordrede til at være med, så ikke dine konkurrenter løb med alt salget – men gælder dette også for januarudsalget? Her er nogle overvejelser du bør gøre dig, før du starter dit januarudsalg.

 

1. Hvorfor skal du holde udsalg?

Det første spørgsmål du skal stille dig selv, er hvorfor? Og hvorfor ikke? Er målet at du skal slippe af med et dyrt varelager, drive mere trafik til din webshop som kan give mere salg i fremtiden eller noget helt tredje? Det er vigtigt at have et klart formål med at holde udsalg og herefter måle på, om det havde den ønskede effekt.  

 

2. Hvor meget skal du sælge?

Sørg for at være nøjagtig med, hvor meget mere du skal sælge når du sætter priserne ned. For eks. kræver en 25% reduktion af prisen, at du øger salgsmængden med 100%, for ikke at tabe penge - men lad dig ikke afskrække af dette, det kan være en god idé at holde udsalg, selvom du ikke formår at øge dit salg med 100%. En af årsagerne er, at øget trafik til din webshop, kan give dig en større kundebase på længere sigt. Derfor er det vigtigste i denne sammenhæng er at gøre det klart for dig selv, hvad du skal opnå ved at holde udsalget.

 

3. Hvad betyder det for dit brand?

Er det dit første udsalg, betyder det sandsynligvis ikke så meget, men med tiden bliver dit udsalgsmønster vigtigt for, hvordan dit brand bliver opfattet. Du kender det sikkert fra din egen shopping, hvor der er nogle brands, der virker som om de nærmest holder udsalg hele tiden. Og uanset om de faktisk gør det eller ej, er det en opfattelse der hænger ved og bliver svær at slippe af med, hvis man gør det for ofte. Det kan derfor være en god idé at forsøge at være en smule uforudsigelig, så dine kunder ikke venter med at købe dine varer til du holder udsalg og du går glip af at sælge dem til fuldpris. 

 

 4.  Udnyt muligheden for mersalg

Når man køber kaffe, bliver man ofte spurgt, om man vil betale et lille beløb og få en stor kaffe i stedet. Brug mersalg som en måde at fange det ekstra salg op, hvor du kan øge volumen, når du har udsalg. Men husk, at dine kunder skal opleve det som en enkel købssituation, så det gælder om at finde naturlige måder at indlægge dette på i løbet af kundes besøg i din butik.

 

 5. Returpolitik er (endnu mere) nødvendigt til udsalg

31% af danskerne har afbrudt et køb på grund af uklare vilkår, såsom leverings- og returbetingelser, det viser DIBS årlige rapport om danske e-handel. De 31 procent, der falder fra, kan du altså vende til købende kunder bare ved at være tydelig med hvad købsvilkårene er i din butik. Dette er jo altid vigtigt, men endnu mere når du holder udsalg, fordi nogle webshops vælger at have andre retur- og leveringsregler ved nedsatte varer. Er du en af dem, er det vigtigt, at du fortæller dine kunder det. Sådan undgår du både vrede e-mails og telefonopkald fra utilfredse kunder, og du reducerer den usikkerhed, som netop får mange til ikke at gennemføre sine køb.

Vil du lære dine kunder endnu bedre at kende, kan du læse mere i vores årlige rapport som kan downloads her.  

New Call-to-action
Maria Pedersen

Maria Pedersen

Maria Pedersen arbejdede med online Marketing i DIBS Payment Services.

Kommentarer